OPKØB står skrevet med fed i Salling Groups vækststrategi
Organisk vækst, stigende priser og åbning af nye butikker i samme tempo som i dag, kan ikke stå alene, når Danmarks største retailer, Salling Group, ønsker at vækste med over 40 pct. på blot fem regnskabsår frem til og med 2028.
Det er ca. en fordobling af den vækst, koncernen har haft siden 2019.
Der skal ske opkøb af virksomheder, der i dag er milliardvirksomheder og rummer endnu større potentialer i fremtiden.
På en 30 minutters lang præsentation foran medarbejdere og indbudte medier præsenterede Anders Hagh en ny strategi til og med 2028, hvor opkøb bliver en væsentlig ingrediens i at opnå målet om at hæve omsætningen fra 70 til 100 mia. kr. i perioden.
- Vi er klar til at investere et milliardbeløb. Vi vil ikke investere i turnaround-virksomheder men I vækstvirksomheder med store potentialer, sagde topchefen fra scenen i townhall i hjertet af hovedkvarteret i Årslev.
Salling Groups adm. direktør vil ikke sætte konkret beløb på milliardopkøbene.
'Markant' køb i Polen
Til Dagligvarehandlen.dk uddyber Anders Hagh opkøbsplanerne de kommende år.
- Vi vil lave markante opkøb, og man kan regne ud, at når vi omsætter for 70 mia. kr. skal et opkøb, der er 'markant', være stort. Derfor er det en vigtig del af rejsen mod de 100 mia. kr. at købe virksomheder med en stor omsætning, siger topchefen.
TiIbage i 2021 opkøbte Salling Group 300 butikker fra Tesco i Polen for 1,5 mia. kr. og fordoblede dermed sin tilstedeværelse i i det østeuropæiske land med 38 mio. indbyggere. Denne gang vil Salling Group ud i en endnu større investering i Polen, hvor sigtet i 2028 er 1000 butikker - 350 flere end i dag.
- Med den nye strategi vil vi købe virksomheder, som allerede er succesfulde og store og få dem til at blive en del af vores virksomhed. Det er noget andet, end vi har gjort tidligere. Den type opkøb har vi ikke været ude at lave før, siger Anders Hagh.
Lang liste med muligheder
Han nævner, at Salling Group allerede har en lang liste af virksomheder, der kunne passe ind i Salling Group.
- Men det er klart, at det ikke er passende at dele listen her. Enten har vi ikke taget kontakt, eller også er der en dialog. Og det er klart, at der er fortrolighed om det, siger Anders Hagh.
Han fortæller at opkøb altid er de muliges kunst. Samtidig har topchefen ikke travlt.
- Det er vigtigt at sige, at pengene ikke brænder i lommen på os. Det er ikke sådan, at jeg har et stort behov for at gå ud og lande et stort opkøb hurtigt for at vise, at vi rykker. Vi skylder vores aktionærer (Salling Fondene, red.) at gøre vores benarbejde ordentligt. Går der et eller to år, inden vi laver et opkøb, er det også fint. Det er en fem års plan vi lægger frem, og der skal være en villig køber og en villig sælger, siger Anders Hagh om processen.
Mindre udvalg i Danmark
Salling Group har igennem mange år foretaget opkøb på den hjemlige scene med opkøb af butikker i nu lukkede Kiwi og Aldi, og senest 35 butikker fra Coop, som i øjeblikket venter myndighedernes godkendelse.
Og på detailscenen opkøbet af BR fra konkursen i Top-Toy tilbage i 2019.
Anders Hagh fortæller, at opkøb på dagligvaremarkedet i Danmark er ved at være begrænset af konkurrencehensyn. Salling Group vil dog stadigvæk tage telefonen, hvis der er konkurrenter, der ønsker at komme af med butikker.
- Vi ser fortsat muligheder for at åbne både Føtex og Netto-butikker forskellige steder i landet, siger topchefen og uddyber:
- Inden for ikke-dagligvarer er der nogle virksomheder, som kunne være interessante, som vi har i kikkerten. Men igen: når det skal fylde i en virksomhed af vores størrelse, så er det nogle store virksomheder, vi er på udkig efter. Og der er listen selvfølgelig mindre i Danmark.